Pilates

Het hele lichaam is betrokken bij Pilates. Je traint vooral je rompstabiliteit oftewel core stability. Met ‘core’ bedoelen we het centrum, het midden van je lichaam. Met pilates bouw je een korset van spieren rondom je rug, buik en bekken. Bij het uitvoeren van allerlei bewegingen heb je deze spieren nodig. Een stabiele, sterke core versterkt met name de buik, houdings- en rugspieren. Je ontwikkelt lange, slanke, sterke spieren en verbetert je lichaamshouding.

Een sterke core geeft je met elke activiteit meer kracht en balans. De oefeningen beschermen je rug in het dagelijks leven en zorgen voor een goede houding.

Pilates noemde zijn methode ‘the art of contrology’. Hij geloofde sterk in het principe dat je met je geest controle kunt krijgen over het functioneren van het lichaam. Ook ik heb dit zo ervaren en nog steeds. Bij Pilates heb je concentratie nodig, zodat je je lichaam gecontroleerd leert bewegen. Er wordt bij een training dan ook geen muziek gebruikt.

Pilates wordt ook therapeutisch gebruikt. De therapie kan behulpzaam zijn bij revalidatie voor zieken en bij chronische aandoeningen. Het helpt ook bij het herstel van blessures en fysieke ongemakken. Wereldwijd gebruiken fysiotherapeuten de Pilatesmethode als aanvulling op de reguliere behandeling.

Waardevolle training

Pilates heeft veel voordelen, zoals een beter lichaamsbewustzijn, balans, coördinatie, kracht en lenigheid. Om het uithoudingsvermogen te verbeteren, is Pilates echter niet intensief genoeg. Je verbruikt er relatief weinig calorieën mee. Toch is het een waardevolle training, omdat een sterk centrum en lenigheid essentieel zijn om je fit te voelen. Het gaat er niet zozeer om wat je doet, maar veel meer hoe je iets doet. Je kan de principes van Pilates in elke training verwerken.

Wil je zelf ervaren wat Pilates voor jou kan doen? Ook als beginner kun je meedoen met een Pilates les. De lessen die ik  geef zijn zeer intensief, en geschikt voor beginners als voor de meer geoefende Pilates deelnemer.

Na 10 lessen begin je resultaat te voelen, na 20 lessen ga je het reslutaat zien en na 30 lessen kun je niet meer zonder.

Voor meer informatie over Pilates en de achtergrond, bekijk deze animatie: